COMPARATIVE STUDY OF CURRICULUM 2013 AND THE MERDEKA CURRICULUM IMPLEMENTATION IN INDONESIAN ELEMENTARY SCHOOLS: INSIGHTS FROM DESCRIPTIVE-ANALYTICAL RESEARCH

DOI:
https://doi.org/10.35719/adabiyah.v6i3.1134Keywords:
Merdeka Curriculum, 2013 Curriculum, Elementary Education, Teacher Role, 21st Century LearningAbstract
This study compares the implementation of the 2013 Curriculum (K13) and the Merdeka Curriculum in Indonesian elementary schools, focusing on structure, pedagogy, assessment, and teacher roles. Using a descriptive-qualitative approach, data were collected through interviews, classroom observations, and document analysis involving two teachers. Findings reveal that K13 is rigid and content-based with a mechanistic 5M scientific method, whereas the Merdeka Curriculum is flexible, competency-based, and emphasizes project learning and formative assessment. Teacher roles in Merdeka shift toward active facilitation. The Merdeka Curriculum proves more effective in fostering student independence and critical thinking. The novelty lies in its contextual classroom-based analysis, offering strategic insights for policy and teacher development.
Penelitian ini membandingkan implementasi Kurikulum 2013 (K13) dan Kurikulum Merdeka di sekolah dasar Indonesia, dengan fokus pada struktur, pendekatan pembelajaran, sistem penilaian, dan peran guru. Menggunakan metode deskriptif-kualitatif, data dikumpulkan melalui wawancara, observasi kelas, dan analisis dokumen terhadap dua guru dari sekolah yang menerapkan masing-masing kurikulum. Hasil menunjukkan bahwa K13 bersifat kaku dan berorientasi konten dengan pendekatan saintifik 5M yang mekanis, sementara Kurikulum Merdeka lebih fleksibel, berbasis kompetensi, dan mendorong pembelajaran proyek serta penilaian formatif. Peran guru dalam Kurikulum Merdeka lebih sebagai fasilitator aktif. Temuan menunjukkan Kurikulum Merdeka lebih efektif dalam membangun kemandirian dan berpikir kritis siswa. Kebaruan studi ini terletak pada analisis kontekstual praktik kurikulum di kelas nyata, memberikan masukan strategis bagi pengembangan kebijakan dan pelatihan guru.
References
Airlanda, G. S. (2020). Analisis hasil evaluasi diri mahasiswa tentang kurikulum pendidikan profesi guru kelas SD prajabatan bersubsidi Universitas Kristen Satya Wacana. PAX HUMANA, 5(2), 137–150.
Afif, M. M., Mahfud, H., & Ardiansyah, R. (2023). Analisis pembelajaran intrakurikuler dalam pelaksanaan kurikulum merdeka di kelas iv sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 11(5), Article 5. https://doi.org/10.20961/ddi.v11i5.77303
Agustiana, I., & Asshidiqi, G. H. (2021). PERANAN KURIKULUM DAN HUBUNGANNYA DENGAN PENGEMBANGAN PENDIDIKAN PADA LEMBAGA PENDIDIKAN. Kuttab, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.30736/ktb.v5i1.608
Aisyah, A. N., Rachmadyanti, P., & Alfiyah, U. (2024). ANALISIS IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA KELAS IV SD NEGERI PEPELEGI 2 SIDOARJO. JURNAL PENDIDIKAN DASAR, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.46368/jpd.v12i1.2019
Biesta, G. (2015). What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education, 50(1), 75–87. https://doi.org/10.1111/ejed.12109
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Budiono, A. N., & Hatip, M. (2023). Asesmen Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Axioma : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.56013/axi.v8i1.2044
Citriadin, N. F. Y. (2020). PENGARUH PENDEKATAN SCIENTIFIC DAN PENILAIAN AUTHENTIC TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN BAHASA INGGRIS SMA DI JAWA TIMUR. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.47625/fitrah.v11i1.266
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). Sage Publications.
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Learning Policy Institute. https://learningpolicyinstitute.org/product/effective-teacher-professional-development-report
Darmayanti, A., Nugroho, D. Y., & Atikah, C. (2024). Penguatan Profil Pelajar Pancasila dengan Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar. Journal of Education Research, 5(3), 2573–2581. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1018
Handayani, A. S., Nurlisa, K., & Mustafiyanti, M. (2023). Efektivitas dan Peran Guru Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Perspektif : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 1(4), Article 4. https://doi.org/10.59059/perspektif.v1i4.766
Hargreaves, A., & Fullan, M. (2012). Professional capital: Transforming teaching in every school. Teachers College Press. https://www.tcpress.com/professional-capital-9780807753323
Haris, H., Azisah, S., Chalik, S. A., Baharuddin, & Qaddafy, M. (2024). PERBANDINGAN PENERAPAN ANTARA KURIKULUM MERDEKA DENGAN KURIKULUM 2013 TERHADAP HASIL BELAJAR KELAS V DI MIS MADANI ALAUDDIN KABUPATEN GOWA. Jurnal Kreativitas Pendidikan Modern, 6(4), Article 4. https://journalpedia.com/1/index.php/jkpm/article/view/3321
Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203181522
Haura, S., & Fitriani, D. (2024). METODE PEMBELAJARAN PROYEK PADA KURIKULUM OPERASIONAL MADRASAH DI RAUDHATUL ATHFAL. Kumara Cendekia, 12(4), Article 4. https://doi.org/10.20961/kc.v12i4.94690
Jannah, M., Amelia, I. L., & Zendrato, W. E. (2025). Analisis Perbandingan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka: Implikasi terhadap Pembelajaran di SD Negeri 067694 Medan Area. Dinamika Pembelajaran : Jurnal Pendidikan Dan Bahasa, 2(2), 19–27. https://doi.org/10.62383/dilan.v2i2.1426
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2017). Implementasi kurikulum 2013 Edisi Revisi. Kemendikbud.
Lestari, H., Rahmawati, I., Jamil, M., Amaliyah, P., & Hasanah, S. L. (2024). IMPLEMENTASI PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5) OLEH MAHASISWA KKN INAIS GUNA MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN DI DESA BANYUWANGI KECAMATAN CIGUDEG KABUPATEN BOGOR. SAHID MENGABDI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Institut Agama Islam Sahid Bogor, 3(02), Article 02. https://doi.org/10.56406/jsm.v3i02.612
Lubis, S. H., Fauziati, E., & Rochsantiningsih, D. (2023). Merdeka Belajar Curriculum: A Study on EFL Teachers’ Varying Expressions of Agency. Voices of English Language Education Society, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.29408/veles.v7i2.22517
Mardiana, D., Supriyanto, R. M. T., & Pristiwati, R. (2021). Tantangan Pembelajaran Abad-21: Mewujudkan Kompetensi Guru Kelas Dalam Mengaplikasikan Metode Pengajaran Bahasa: History Teacher’s Perception Of The Existence Of The Balanga Museum Related To History Learning In Sma Negeri 4 Palangka Raya. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.33084/tunas.v6i2.2519
Marizka, R. D., Permatasari, M., Santi, W. K. N., Maharani, K. A., & Sutarto, S. (2024). PENGEMBANGAN SIKAP PROFESIONAL GURU IPA: PERAN KOMUNIKATOR DAN FASILITATOR. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(04), Article 04. https://doi.org/10.56127/jukim.v3i04.1526
Martatiyana, D. R., Derlis, A., Aviarizki, H. W., Jurdil, R. R., Andayani, T., & Hidayat, O. S. (2023). ANALISIS KOMPARASI IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DAN KURIKULUM 2013. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 96. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v9i1.11600
Maylafisa, N., & Wardhani, I. S. (2024). ASESMEN FORMATIF SEBAGAI PENILAIAN PEMBELAJARAN DI ERA KURIKULUM MERDEKA. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(11), Article 11. https://doi.org/10.62281/v2i11.1020
Priestley, M., & Philippou, S. (2019). Curriculum Making as Social Practice: Complexities and the Politics of Teacher Agency. In M. Young & D. Lambert (Eds.), Knowledge and the Future School: Curriculum and Social Justice (pp. 173–189). Bloomsbury.
Priestley, M., Biesta, G., & Robinson, S. (2015). Teacher agency: An ecological approach. Bloomsbury Publishing. https://doi.org/10.5040/9781474273973
Putri, J. A., Alamsyah, T. P., & Pribadi, R. A. (2024). Pelaksanaan Pendekatan Saintifik Dalam Proses Pengembangan Pembelajaran Berbasis Kemandirian Pada Peserta Didik Kelas V. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.31949/educatio.v10i2.6778
Rahmafitri, F., Deswita, E., & Trisoni, R. (2024). Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka dan Implikasinya Terhadap Kualitas Pendidikan. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 45–55. https://doi.org/10.58401/dirasah.v7i1.1050
Rahmawati, I. (2025). Kurikulum Merdeka dan Keterampilan Abad 21: Studi Fenomenologi terhadap Pengalaman Guru. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 169–182. https://doi.org/10.24256/pijies.v8i1.6363
Rohiyatun, B., Garnika, E., & Jaswandi, L. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini di KB PAUD Permata Bangsa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), Article 3. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.714
Setiadi, H. (2016). Pelaksanaan penilaian pada Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 166–178. https://doi.org/10.21831/pep.v20i2.7173
Suradi, A., Andrea, C., Anita, P. S., Putri, I. A., Fitriani, D., & Sari, I. W. (2022). Standar Kompetensi Lulusan dan Kompetensi Inti pada Kurikulum 2013 di Madrasah Ibtidaiyah. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v5i2.1118
Tarusu, D. T., Soasa, Y., Mangundap, A., Manabung, D., & Kaligis, O. T. (2023). ANALISIS KEBIJAKAN PENDIDIKAN DALAM PENERAPAN KURIKULUM DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 3107–3113.
Yin, R. K. (2018). Case Study Research and Applications: Design and Methods (6th ed.). Sage Publications.
Zafirah, A., Gistituati, N., Bentri, A., Fauzan, A., & Yerizon, Y. (2024). Studi Perbandingan Implementasi Kurikulum Merdeka dan Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Matematika: Literature Review. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i1.2210
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sindi Aulia Balqis Parade, Silvia Amelia, Fitriani, Sevti Oktavia, Afriantoni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.