AN ANALYSIS OF ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION TEACHERS’ COMPETENCE IN THE IMPLEMENTATION OF THE MERDEKA CURRICULUM IN PRIMARY SCHOOLS

Authors

  •   Ihsan Nur Fadli   UIN Raden Fatah Palembang
  •   Ervina Rahmawati   UIN Raden Fatah Palembang
  •   Nasywa Azzahra   UIN Raden Fatah Palembang
  •   Siti Aisyah   UIN Raden Fatah Palembang
  •   Afriantoni   UIN Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.35719/adabiyah.v6i3.1156

  Keywords:

Islamic Religious Education, Teacher Competence, Merdeka Curriculum, Primary School, Curriculum Implementation

Abstract

This study aims to analyze the competence of Islamic Religious Education (IRE) teachers in implementing the Merdeka Curriculum in primary schools, with a specific focus on SD IT Nurul Iman Palembang. Employing a qualitative approach with a case study design, data were collected through observation, interviews, and documentation. The findings reveal that IRE teachers possess a good conceptual understanding of the Merdeka Curriculum. However, they encounter several challenges, including difficulties in integrating religious content with interdisciplinary themes, the complexity of curriculum textbooks, and the practical application of teaching modules and scientific approaches. To address these issues, teachers employ collaborative strategies, adapt instructional methods, and engage in continuous reflection. These efforts are essential to ensure the effective implementation of the Merdeka Curriculum and to foster students' competence in facing 21st-century challenges.

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kompetensi guru Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam mengimplementasikan Kurikulum Merdeka di sekolah dasar, dengan fokus pada SD IT Nurul Iman Palembang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain studi kasus, melalui teknik pengumpulan data berupa observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru PAI memiliki pemahaman konseptual yang baik terhadap Kurikulum Merdeka. Namun, mereka menghadapi beberapa tantangan, seperti kesulitan dalam mengintegrasikan konten keagamaan dengan tema-tema lintas disiplin, kompleksitas buku ajar kurikulum, serta penerapan modul ajar dan pendekatan saintifik. Untuk mengatasi tantangan tersebut, guru menerapkan strategi kolaboratif, menyesuaikan metode pembelajaran, dan melakukan refleksi secara berkala. Upaya ini penting dalam memastikan implementasi Kurikulum Merdeka berjalan efektif dan mampu membentuk siswa yang kompeten dalam menghadapi tantangan abad ke-21.

References

Astri, A., Harjono, A., Jaelani, A. K., & Karma, I. N. (2021). Analisis kesulitan guru dalam penerapan kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 1(3), 175-182.

Astuti, S. E. P., Aslan, A., & Parni, P. (2023). Optimalisasi Peran Guru Dalam Proses Pembelajaran Kurikulum Merdeka Di Madrasah Ibtidaiyah Swasta. SITTAH: Journal of Primary Education, 4(1), 73-84.

Fadlillah, M. (2014). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran SD/MI, SMP/MTs, & SMA/MA. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Fifani, N. A., Safrizal, S., & Fadriati, F. (2023). Analisis Kesulitan Guru Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Di SD Kota Batusangkar. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(1), 19-27.

Heryahya, A., Herawati, E. S. B., Susandi, A. D., & Zulaiha, F. (2022). Analisis kesiapan guru sekolah dasar dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(2), 548-562.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Lestari, I. P., & Suartama, I. K. (2018). Persepsi Guru terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(2), 1-7.

Mulyasa, E. (2014). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum Merdeka. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Palobo, M., & Tembang, Y. (2019). Analisis kesulitan guru dalam implementasi kurikulum Merdeka di Kota Merauke. Sebatik, 23(2), 307-316.

Pohan, S. A., & Dafit, F. (2021). Pelaksanaan pembelajaran kurikulum Merdeka di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1191-1197.

Pratiwi, E. Y. R., Asmarani, R., Sundana, L., Rochmania, D. D., Susilo, C. Z., & Dwinata, A. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar terhadap Pemahaman P5 bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(2), 1313-1322.

Putri, R. D. P., & Suyadi, S. (2021). Problematika Pembelajaran Daring dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3912-3919.

Riyadi, L., & Sukmayadi, Y. (2023). Persepsi Guru Sekolah Dasar pada Penerapan Kurikulum Merdeka dan Kurikulum Merdeka dalam Mata Pelajaran Seni Budaya. Jurnal Basicedu, 7(3), 1410-1419.

Rusmiati, M. N., Ashifa, R., & Herlambang, Y. T. (2023). Analisis Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1490-1499.

Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis implementasi kurikulum merdeka di sekolah penggerak sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248-8258.

Suparno, S., & Krissanti, E. W. (2017). Analisis Pemahaman Guru Sekolah Dasar terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 1-9.

Wijayanti, P. S., & Widodo, H. (2019). Analisis Pemahaman Guru Sekolah Dasar terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 1-8.

Downloads

Published

2025-06-22

How to Cite

Fadli, I. N., Rahmawati, E., Azzahra, N., Aisyah, S., & Afriantoni. (2025). AN ANALYSIS OF ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION TEACHERS’ COMPETENCE IN THE IMPLEMENTATION OF THE MERDEKA CURRICULUM IN PRIMARY SCHOOLS. AL-ADABIYAH: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(3), 261–269. https://doi.org/10.35719/adabiyah.v6i3.1156