THE ROLE OF ISLAMIC SCHOOL LIBRARIES IN ENHANCING STUDENTS’ READING INTEREST: A STUDY AT MTSN 1 LANGKAT
DOI:
https://doi.org/10.35719/adabiyah.v6i4.1204Keywords:
school library, reading interest, student literacyAbstract
This study explores the role of the school library in enhancing students’ reading interest. Using a descriptive qualitative method, data were collected through observation, interviews, and documentation to examine library activities, reading habits, and available collections. Findings reveal that the library plays a significant role in promoting reading culture, though its function is not yet optimal due to limited space, a lack of updated collections, and librarians’ multiple responsibilities. Despite these constraints, the library remains an essential learning resource for students who demonstrate consistent reading habits. Factors that most influence students’ reading interest include collection diversity, room comfort, regular literacy programs, and support from teachers and librarians. Challenges such as competition with gadgets and limited book variety can be addressed through new acquisitions, donation programs, and digital resource utilization. Overall, well-managed libraries supported by all school elements effectively foster students’ reading culture.
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji peran perpustakaan sekolah dalam meningkatkan minat baca siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi untuk mengetahui aktivitas perpustakaan, kebiasaan membaca siswa, serta koleksi yang tersedia. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perpustakaan memiliki peran penting dalam menumbuhkan budaya membaca, meskipun fungsinya belum optimal karena keterbatasan ruang, koleksi buku yang kurang mutakhir, dan tugas ganda pustakawan. Meskipun demikian, perpustakaan tetap menjadi sumber belajar utama bagi siswa yang memiliki kebiasaan membaca secara konsisten. Faktor yang paling berpengaruh terhadap peningkatan minat baca antara lain keberagaman koleksi, kenyamanan ruang, kegiatan literasi rutin, serta dukungan guru dan pustakawan. Hambatan seperti persaingan dengan gawai dan keterbatasan koleksi dapat diatasi melalui pengadaan buku baru, program donasi, serta pemanfaatan sumber digital. Secara keseluruhan, perpustakaan yang dikelola dengan baik dan mendapat dukungan seluruh elemen sekolah mampu menumbuhkan budaya membaca di kalangan siswa.
References
Fadhilah, R. (2023). Literasi digital dan bacaan sekolah. Yogyakarta: Penerbit Kaukaba.
Hasanah, U. (2020). Pengembangan literasi di era digital. Surabaya: Literasi Nusantara.
Imron, M. A., & Zamdani, Z. (2023). Revitalisasi perpustakaan sekolah untuk meningkatkan minat baca siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 512–520.*
Kamilia, I. D., Raharja, S., Bustari, M., & Widiyan, A. P. (2023). Manajemen perpustakaan untuk meningkatkan minat baca siswa di SMP N 1 Depok Sleman. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 11(2), 231–240.*
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Nurhasanah, I., Rahmat, M., & Suryana, D. (2025). Digital literacy integration in Islamic schools: Enhancing students’ reading engagement. International Journal of Islamic Education Research, 14(2), 112–128.*
Purwaningsih, D., Pratiwi, A., & Hasan, M. (2023). Digital distraction and reading habits among junior high school students in Indonesia. Indonesian Journal of Education Studies, 17(4), 321–337.*
Rahayu, T., & Wijaya, A. (2021). Manajemen perpustakaan sekolah modern. Bandung: Media Literasi.
Resti, S., & Aslam, A. (2023). Efektivitas pemanfaatan perpustakaan untuk menumbuhkan minat baca siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 765–778.*
Sari, D. P. (2023). Pengelolaan bahan pustaka dan layanan perpustakaan di sekolah menengah. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Widodo, P. (2024). Strategi literasi sekolah: Panduan praktis untuk guru dan pustakawan. Malang: Cendekia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leli Syahputri, Halimah, Adelia Puspita, Enni Suhenni, Enda Lovita Pandiangan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
